Wednesday, December 05, 2012

Ontroerd door uitzending BNR

Vanochtend op BNR had @HumbertoTan het over de langste vrouw ter wereld (2.36m), een Chinees, die net aan een hersentumor overleden is. Bleek dat een Nederlandse schoenmaker haar schoenen maakte. Hij was in de uitzending en vertelde over het trieste leven van die vrouw als circus 'attractie' en daarna het lijden onder een tumor waar ze al jaren voor haar dood last van had (net als alle reuzen, blijkt). Na 14 jaar in het circus getoond te zijn, woonde ze weer bij haar moeder waar er regelmatig mensen voor de deur stonden om haar aan te schouwen en uit te lachen.

De schoenmaker is via een ziekenhuis in contact met haar gekomen en reisde af naar China om haar voeten op te meten (maat 57). De eerste keer dat hij haar ontmoette, vroeg hij om haar favoriete kleur (rood) en maakte voor haar dus rode schoenen. Ze was helemaal overdonderd dat het uberhaupt kon.

Afijn, Humberto merkte op dat het verhaal de schoenmaker (dhr Wessels) niet ongeroerd liet, wat inderdaad het geval was. Als laatste vroeg hij aan dhr Wessels wat een paar schoenen van maat 57 zoal kostte. De schoenmaker antwoorde 'die schoenen kreeg ze van mij kado', waarop de presentator zei 'Meneer Wessels, u bent een goed mens'.

Dat vond ik zo ontroerend dat ik er nu nog een brok in mijn keel krijg als ik dit schrijf. Dat er zulke mensen bestaan die belangeloos om anderen bekommeren; ik word er stil van.

=========
Appendix
Na het schrijven van deze blogpost, heb ik het getwitterd naar Humberto Tan en BNr en ik kreeg, geheel onverwachts, een aantwoord. Die luidt als volgt:

@majikthijs @BNR Mooi! Dank, heel veel dank. De schoenmaker ontroerde mij ook! Niet alleen een goed mens, ook een mooi mens..

Een bevestiging (als er een nodig was) dat dhr Tan zelf niet alleen een mooi mens maar ook nog een heer. Wat een mooi geschenk voor pakjesavond!

No comments: